De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van grond- en betonwerk voor de viaducten die de nieuwe verkeerssituatie mogelijk gaan maken. Kortgeleden is het beton gestort waarin zogenaamde voorspanningskabels zijn aangebracht. Door deze strak aan te spannen blijft het wegdek op zijn plek en kan deze niet verzakken. Door elk viaduct, waar de fietstunnel onderdoor loopt, lopen ruim 1.200 van deze kabels. Het beton is na ongeveer vier weken op eindsterkte. Warmtesensoren in het beton maken het mogelijk om de uitharding te volgen. Zo bepaalt de aannemer wanneer de ondersteuning kan worden verwijderd en het viaduct zijn eigen gewicht kan dragen.
Tijdens de kerstvakantie ligt het werk stil. Daarna pakt de aannemer de draad weer op en gaat verder met de afwerking van de viaducten. Naar verwachting is dit in maart helemaal klaar en starten we in april met volgende fase.
Nieuwe situatie
Ben je benieuwd naar hoe de nieuwe verkeerssituatie eruit komt te zien? Bekijk in deze video een 3D-model.